ناوی كتێب:داهێنراو له دیندا
نوسهر:حهمزه بهرزنجی
پێداچوونهوهی:پشتیوان صابر
ساڵ:2014
جۆری كتێب:ئایینی
لینكی داونلۆد:
داونلۆدی ڕاستهوخۆ
نوسهر:حهمزه بهرزنجی
پێداچوونهوهی:پشتیوان صابر
ساڵ:2014
جۆری كتێب:ئایینی
لینكی داونلۆد:
داونلۆدی ڕاستهوخۆ
ثيَشكةشة:
* بة
موسلَمانان بة طشتى....هةموو ئةوانةى خؤئةثاريَزن لة كردةوةيةك خواى طةورةيان لىَ
توورِة بكات.
* بةوانةى
لةم مانطة ثيرؤزةدا برِيارى تةوبةى يةكجاريان داوةو بة دواى حةقدا دةطةرِيَن.
*بةو خوشك و
برايانةى تامةزرؤن بة رِوى طةشةوة دوور لة بيدعة بةليقاى خواى خؤيان بطةن، تا
شايستةى ليَخؤشبوون بن.
* بة هةموو
ئةوانةى ترسناكى ئةم طوناهةيان نةزانيووةو نازانن جؤرةكانى ضين.
W
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه و من والاه...
خواى ثةروةردطار مرؤظى بةديهيَناوةو ماوةيةكى ديارى كراو تةمةنى ثىَ بةخشيوة
بة مةبةستى تاقيكردنةوةو ئةنجامدانى ثةرستش لةسةر زةوىدا، وةك دةفةرمويَت: [وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ
إِلَّا لِيَعْبُدُونِ]. الذاريات/56.
واتة: من جنؤكةو ئادةميزادم تةنها بؤ ئةوة دروست كردووة كة ثةرستشى من بكةن.
ثةرستيش ناويَكى كؤكراوةية بؤ هةر شتيَك كة خواى طةورة ثيَى خؤشةو ليَى
رِازىية لة كردةوةو ووتةى رِوالَةت و ناوةوةى مرؤظ، هيض كردةوةيةكى ضاكيش لاى خواى
طةورة وةرطيراو نىية هةتا دوو مةرجى تيَدا نةيةتة دى كة بة مةرجةكانى وةرطيرانى
كردةوة ضاكةكان ناسراون:
مةرجى يةكةم: ثيَويستة
تةنها مةبةست لة ئةنجامدانى ئةو كردةوةية لةبةر خاترى خواى طةورة بيَت و بةس، دوور
لة رِيياو بةرضاويَنى. ثيَغةمبةرى خوا(d) دةفةرمويَت: « إنما الأعمال بالنيات، وإنما لكل أمريء ما
نوى... ». متفق عليه: البخاري(1) ومسلم(1907).
واتة: بة دلَنيايىيةوة وةرطيرانى كردةوة ضاكةكان لاى خواى طةورة بة ثيَى
نييةتةكانيانة، وة هةموو كةسيَكيش ئةوةى دةست دةكةويَت كة نييةتى هةبووة..
مةرجى دووةم: بة ثيَى شةرعى خواى طةورة بيَت، بةو شيَوةية ئةنجام بدريَت كة لة شةرعدا
هاتووة بة بىَ زياد كردن و كةم كردن. دوور لة بيدعةو هةواو ئارةزوو، ثيَغةمبةرى
خوا(d) دةفةرمويَت: «من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد»، البخاري(2697)، ومسلم (1718).
واتة: هةر كةس شتيَك لةم
دينةى ئيَمةدا دابهيَنيَت و لة ديندا نةبيَت ليَى وةرناطيريَت.
وة هةموو
بةلَطةيةك ثيَويستة لة ئايةت يان فةرمودةى صةحيح وةرطيرا بيَت، ثاشان بة صةريحى لة
سةر بابةتيَك هاتبيَت، ضونكة زؤرجار كةسى بيدعةضى يان بةلَطةى ثىَ نىية بؤ ئةو
كارةى بة حيسابى خؤى بة عيبادةتى دةزانيَت، يان فةرمودةيةكى ضهعيف يان مةوضوع دةكاتة بةلَطة، ياخود فةرمودةيةكى
صةحيح دةهيَنيَت بةلاَم صةريح نىية لةسةر ئةو بابةتةى بؤى كردووةتة بةلَطة، كة
ئةمةش بة شوبهة دادةنريَت نةك بةلَطة.
جا ئةوةى باسى ئيَمةية ليَرةدا بريتىية لة ترسناكى بيدعةو زةرةرو زيانى بؤ سةر
كردةوة ضاكةكان، وة خراثى ئةو كةسانةى داهيَنراو ديَننة ناو دينةوةو بةردةوامن
لةسةر ئةنجامدانى بيدعة.
داهيَنراو (البدعة) ضىية؟
البدعة: لة زمانةوانىدا واتة: داهيَنانى شتيَك لة سةر شيَوةيةك كة ثيَشتر نةبووة. خواى
طةورة دةفةرمويَت: [ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ..] (البقرة: 117) واتة: خواى طةورة
بةديهيَنرةى ئاسمانةكان و زةوىية.
وة دةفةرمويَت: [ قُلْ مَا كُنْتُ بِدْعًا مِنَ
الرُّسُلِ..]. (الأحقاف: 9). واتة: بلَىَ من يةكةم ثيَغةمبةرو
تازة ثةيدا بوو نيم.
وة داهيَنانيش دوو جؤرة:
1- داهيَنان لة عادات دا: وةك
داهيَنانى ئاميَرى نوىَ و ثيَشكةوتوو لة بوارى ثيشةسازىو زانستىدا بؤ ئاسانكارى
ذيان، ئةمة دروستة ضونكة بنضينة لة عادةتةكاندا رِةوايةتىية: الأصل في العادات الإباحة.
2- داهيَنان لة ديندا:
ئةمةيان بريتىية لة داهيَنانى رِيَطايةك يان كاريَك يان شيَوازيَك لة ديندا كة هيض
بةلَطةيةكى لة قورئان و فةرمودةى لةسةر نةبيَت، ئةمةيان حةرامة ضونكة بنضينة لة عيبادةتةكاندا
وةستانىيةتى لةسةر بةلَطة. ئةمةيان جىَ باسى ئيَمةية ليَرةدا.
زةمى بيدعة لة قورئان و فةرمودةدا:
- خواى طةورة
دةفةرمويَت: [وَأَنَّ
هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ
بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُم بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ]. (الأنعام: 153).
واتة: بيَطومان ئةمة
رِيَبازي منة كة رِاستة، دة ئيَوةش شويَني بكةون و شويَني رِيَضكةكاني تر مةكةون،
ضونكة جياتان دةكاتةوة لة رِيَبازي خوا، ئةوةش ثةروةردطارتان فةرماني ثيَ كردوون،
بؤ ئةوةي خواناس و ثاريَزكار بن.
جا رِيَطاى رِاست ئةو
رِيَطايةية كة خواى طةورة بانطى كردوين بؤى، ئةويش رِيَطاى سوننةتة، وة
رِيَضكةكانيش بريتىية لة رِيَضكةى ئةهلى جياوازى ئةوانةى لة رِيَطا رِاستةكة
لايانداوة كة بريتين لة ئةهلى بيدةع./ الاعتصام للشاطبي 1/ 76.
وة ئةم ئايةتة نةهى كردن
لة سةرجةم رِيَطاكانى ئةهلى بيدعة دةطريَتةوة./ الاعتصام للشاطبي 1/ 78.
- وة خواى طةورة
دةفةرمويَت: [لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ
اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ
وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا] (الأحزاب :٢١)
واتة: سويَند بةخوا
بةرِاستي لةثيَغةمبةري خوادا ضاكترين نموونةي تةواو رِيَك و ثيَك هةية تا ضاوي ليَ
بكةن و شويَني بكةون، بةتايبةت بؤ ئةو كةسانةي رِةزامةندي خوايان مةبةستة،
سةرفرازي قيامةت ئاواتيانة، هةميشة و بةردةوام يادي خوا بة زؤري ئةنجام دةدةن و
زمانيان ثاراوة بةيادي ئةو.
- ثيَغةمبةرى خوا(d) دةفةرمويَت: «من أحدث في
أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد»، البخاري(2697)، ومسلم (1718).
واتة: هةر كةس شتيَك لةم
دينةى ئيَمةدا دابهيَنيَت و لة ديندا نةبيَت ليَى وةرناطيريَت.
هةنديَك كةس بيدعة ئةنجام
دةدةن و دةلَيَن ئيَمة ئةو بيدعةو داهيَنراوةمان دانةناوةو ثيَشتر هةبووة، ئيَمة
تةنها ئةنجامى ئةدةين و بةر ئةو فةرمودةية ناكةوين ضونكة داهيَنةر نين! جا لة
رِيوايةتيَكىدا دةفةرمويَت: «من عمل عملاً ليس عليه أمرنا فهو رد». مسلم برقم 1718
واتة: هةركةس كردةوةيةك
ئةنجام بدات و فةرمانى ئيَمةى لةسةر نةبيَت ئةوة رِةد دةكريَتةوة.
- عن جابر بن عبد الله(رضي الله عنهما) أن النبي(d) كان يقول في خطبته: « أما بعد، فإن خير الحديث
كتاب الله، وخير الهدي هدي محمد(d)، وشر الأمور محدثاتها، وكل بدعة ضلالة». مسلم برقم 867.
واتة: ثيَغةمبةرى خوا(d) لة ووتارىدا دةيفةرموو: ثاشان:
ضاكترين ووتة قورئانةكةى خواية، وة ضاكترين رِيَنمايى رِيَنمايى محمدة(d)، وة
خراثترينى كردةوةكان داهيَنراوةكانييةتىو هةموو داهيَنراويَكيش طومرِايىية.
- عن جرير بن عبد الله (رضي الله عنه) أن رسول الله(d) قال: ((من سَنَّ في الإسلام سُنَّةً حسنة فله
أجرها وأجر من عمل بها بعده، من غير أن ينقص من أجورهم شيء، ومن سنَّ في الإسلام سنة
سيئة كان عليه وزرها ووزر من عمل بها من بعده من غير أن ينقص من أوزارهم شيءٌ)). مسلم برقم 1017.
واتة: هةركةسيَك رِيَطايةكى ضاك بؤ خةلَكى دابنيَت ئةوة ثاداشتى خؤى و ثاداشتى
ئةو كةسةشى بؤ هةية كة كارى ثىَ دةكات لة دواى ئةم، بىَ ئةوةى لة ثاداشتى ئةوان
كةم ببيَتةوة. وة هةركةسيَكيش رِيَطايةكى خراث بؤ خةلَكى دابنيَت ئةوة تاوانى خؤى
و تاوانى ئةو كةسةشى بؤ هةية كة كارى ثىَ دةكات لة دواى ئةم، بىَ ئةوةى لة تاوانى
ئةوان كةم ببيَتةوة.
- عن العِرْباض بن سارية (رضي الله عنه) قال: وعظنا رسول الله(d) موعظة وَجِلَتْ منها القلوب، وذَرَفَتْ منها
العيون، فقلنا يا رسول الله كأنها موعظة مودِّع فأوصنا؟ قال: ((أوصيكم بتقوى الله،
والسمع والطاعة، وإن تأمّر عليكم عبد، فإنه من يعِشْ منكم بعدي فسيرى اختلافاً كثيراً،
فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين، عضّوا عليها بالنواجذ، وإيّاكم ومحدثات
الأمور، فإن كل بدعة ضلالة)). أبو داود(4707)، والترمذي(2676)
وقال: هذا حديث حسن صحيح، وابن ماجه(42، 43، 44)، وأحمد.وصححه الألباني أنظر صحيح
الترغيب والترهيب برقم(37).
واتة: رِؤذيَكيان ثيَغةمبةرى خوا(d) ووتاريَكى كاريطةرى ئامؤذطارى
كردنى بؤ داين دلَةكان رِاضةمين و ضاوةكان فرميَسكى لىَ ضؤرِا، وتمان: ئةى
ثيَغةمبةرى خوا(d) وةك بلَيَيت ئامؤذطارى كردنى
كةسيَكة مالَئاوايى بكات، جا وةسيَتمان بكة. فةرموى: وةسيَتتان دةكةم بة تةقواى
خوا، لة خوا بترسن و خؤتان لة تاوان بثاريَزن و ببيستن و طويَرِايةلَ بن بؤ
ثيَشةوا موسلَمانةكانتان، ئةطةرضى بةندةيةكيش ببيَتة ثيَشةواتان، ضونكة ئةطةر
كةسيَك لة ئيَوة بميَنيَت ئةوا جياوازىو ئيختيلافيَكى زؤر دةبينيَت، جا دةست بطرن
بة سوننةتى من و سوننةتى خةليفة ريَنمونى كراوةكانى منةوة، بة دانةكانتان بيطرن و
بةرى مةدةن، وة خؤتان بثاريَزن لة داهيَنراوةكان، ضونكة هةموو داهيَنراويَك
طومرِايىية.
ووتةى هاوةلاَن(رِةزاى خوايان لىَ
بيَت) سةبارةت بة داهيَنان لة ديندا:
1-لة تةفسيرى
ئايةتى: [يَوْمَ
تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ](آل عمران: 106). ئيبن عةباس(رِةزاى خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: (تبيض وجوه أهل السنة والائتلاف، وتسود وجوه أهل البدعة
والتفرق). ذكره ابن القيم في اجتماع الجيوش 2/39، وابن كثير في تفسيره1/369،
وانظر: جامع البيان عن تأويل آي القرآن لابن جرير، 7/93.
واتة: لةقيامةتدا دةموضاوى
ئةهلى سوننةو يةكثارضةيى سثى دةبيَت و دةموضاوى ئةهلى بيدعةو ثةرتةوازةييش رِةش
دةبيَت.
2- ئةبوبةكرى صديق(رِةزاى خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: (أيها الناس إنما أنا متبع ولست بمبتدع، فإن أحسنت فأعينوني وإن زغت
فقوِّموني). ذكره ابن سعد رحمه الله
بإسناده، الطبقات الكبرى، 3/136.
واتة: ئةى خةلَكى من
شويَنكةوتةم و داهيَنةر نيم، ئةطةر ضاكم كرد يارمةتيم بدةن و ثشتطيريم بكةن، خؤ
ئةطةر لامدا رِاستم بكةنةوة.
3- عومةرى كورِى خةطاب(رِةزاى خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: ( إياكم وأصحاب الرأي فإنهم أعداء السنن أعيتهم الأحاديث أن
يحفظوها فقالوا بالرأي فضلّوا وأضلّوا).
أخرجه اللالكائي في شرح أصول اعتقاد أهل السنة والجماعة (201)، والدارمي(121)،
وابن عبد البر في جامع بيان العلم وفضله برقم(2001، و2003، و2005).
واتة: دةخيلة ورياى ئةو
كةسانة بن كة كار بة رِاوبؤضوونى خؤيان دةكةن، ضونكة ئةوانة دوذمنى سوننةتن، بة
لايانةوة قورس بووة فةرمودةكان لةبةر بكةن بؤية دةستيان داوةتة رِاو بؤضوون، بةو
هؤيةشةوة طومرِا بوون و خةلَكيش طومرِا دةكةن.
4- عبداللةى كورِى مةسعود(رِةزاى خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: ( اتبعوا ولا تبتدعوا فقد كفيتم، كل بدعة ضلالة). أخرجه ابن وضاح في ما جاء في البدع برقم 14، 12،
والطبراني في المعجم الكبير برقم 8770، وقال الهيثمي في مجمع الزوائد: 1/181:
"ورجاله رجال الصحيح"، وأخرجه اللالكائي في شرح أصول اعتقاد أهل السنة
والجماعة، 1/96، برقم 102.
واتة: شويَنكةوتةى بةلَطة
بن و داهيَنةر مةبن لة ديندا ضونكة كيفايةت دراون، هةموو بيدعةيةك طومرِايىية.
5- ئيبن عومةر(رِةزاى خوايان لىَ
بيَت) فةرمويةتى: (كل بدعة ضلالة وإن
رأها الناس حسنة).رواه اللآلكائي في السنة
رقم 129 وابن نصر الرزوي في السنة ص24. وقال الألباني: صحيح موقوفا.
واتة: هةموو بيدعةيةك
طومرِايىية ئةطةرضى خةلَكى بة ضاكيشى بزانيَت.
ووتةى تابعين و تابعى تابعين(رِةحمةتى خوايان لىَ
بيَت) سةبارةت بة داهيَنان لة ديندا:
1- عومةرى كورِى عبد العزيز(رِةحمةتى خواى لىَ بيَت) نامةيةكى
نوسى بؤ ثياويَك تيايدا فةرموى: (أما بعد، أوصيك بتقوى
الله، والاقتصاد في أمره، وإتباع سنة نبيه صلّى الله عليه وسلّم، وترك ما أحدث
المحدثون بعد ما جرت به سنته). سنن أبي داود، كتاب السنة، باب لزوم السنة، 4/203، برقم 4612، وانظر: صحيح سنن
أبي داود للألباني، 3/873.
واتة: ثاشان.. فةرمانت ثىَ
دةكةم بة تةقواى خواى طةورة و رِاوةستان لة فةرمانةكانىدا، وة شويَن كةوتنى
سوننةتى ثيَغةمبةرةكةى(d)، وة واز هيَنان لةو شتةى داهيَنةران دايانهيَناوة.
2- حةسةنى بةصري(رِةحمةتى خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: (لا يصح القول إلا بعمل، ولا يصح قول وعمل إلا بنية، ولا يصح قول وعمل ونية
إلا بالسنة). أخرجه اللالكائي، في شرح
أصول اعتقاد أهل السنة والجماعة، 1/63، برقم 18.
واتة: ووتة تةواو نىية بة
بىَ كردةوة، وة ووتةو كردةوةش تةواو نىية بة بىَ نييةت، وة ووتةو كردارو نييةتيش
تةواو نىية بة بىَ شويَنكةوتنى سوننةت.
3- ئيمامى شافيعي(رِةحمةتى خواى لىَ بيَت)
فةرمويةتى: (حكمي في أصحاب الكلام أن يضربوا بالجريد، ويحملوا على
الإبل ويطاف بهم في العشائر والقبائل، ويقال: هذا جزاء من ترك الكتاب والسنة وأخذ
في الكلام). أخرجه أبو نعيم في الحلية،
9/116.
واتة: رِاى من بةرامبةر
ئةو كةسانةى شويَنكةوتةى بؤضوون و عةقلَن ئةوةية بة شولَ ليَيان بدريَت و سوار
حوشتر بكريَن و بة ناو هؤزةكاندا بطيَردريَن و بوتريَت: ئةمة سزاى هةركةسيَكة واز
بهيَنيَت لة قورئان و سوننةت و دةست بداتة قسةو بؤضوون.
4- ئيمامى ئةحمةد(رِةحمةتى خواى لىَ بيَت)
فةرمويةتى: (أصول السنة عندنا التمسك بما كان عليه أصحاب رسول الله(d)، والإقتداء
وترك البدع، وكل بدعة ضلالة، وترك الخصومات، والجلوس مع أصحاب الأهواء، وترك
المراء والجدال والخصومات في الدين). شرح أصول اعتقاد أهل السنة والجماعة، لللالكائي 1/176.
واتة: بنضينةكانى سوننةت
لاى ئيَمة بريتىية لة دةستطرتن بة بةوةوة كة هاوةلاَنى ثيَغةمبةرى خواى(d) لةسةر بووة،
وة شويَنكةوتنى سوننةت و واز هيَنان لة بيدعة، وة هةموو بيدعةيةك طومرِايىية، وة
وازهيَنان لة دةمةقالَةو دانيشتن لةطةلَ ئةوانةى ئةهلى ئةهوائن، وة وازهيَنان لة
دةمة قالَةو موجادةلة لة ديندا.
زيانةكانى بيدعة
1-ئةنجامدانى بيدعة ئةوة دةطةيةنيَت كة دين ناتةواوى تيَدايةو ئةم بيدعةية
ثرِى دةكاتةوة لة كاتيَكدا خواى طةورة دةفةرمويَت: [...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ
دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا.... ] المائدة/3.
واتة: ئةمرِؤ ئاين و بةرنامةكةتانم
بةكؤتايي طةياندو نازو نيعمةتي خؤمم بؤ تةواو كردن و رِازيم بةوةي كة ئيسلام
ببيَتة بةرنامةو دين و ئاينتان.
2-داهيَنانى بيدعةو بة ماناى
ئةوةية ثيَغةمبةرى خوا(d) خيانةتى كردووةو دينةكةى نةطةياندووة(ثةنا بة خواى طةورة).
ئيمامى مالك(رِةحمةتى خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: (من ابتدع في الإسلام بدعة يراها حسنة فقد زعم أن محمداً(d) خان الرسالة،
لأن الله يقول: [ الْيَوْمَ
أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ]. (المائدة
3)، فما لم يكن يومئذ ديناً، فلا يكون اليوم ديناً). الاعتصام، للإمام الشاطبي
1/65.
واتة: هةر كةسيَك بيدعةيةك
دابهيَنيَت لة ئيسلامدا و بة ضاكى بزانيَت ئةوة بانطةشةى ئةوةى كردووة كة
ثيَغةمبةرى خوا(d) خيانةتى لة ثةيامةكةى كردووة،ضونكة خواى طةورة دةفةرمويَت: (الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ
دِينَكُمْ) وة هةر شتيَك ئةو كات دين نةبوبيَت ئةمرِؤ نابيَتة دين.
3-بيدعة دةبيَتة هؤى
مراندنى سوننةت ضونكة هيض بيدعةيةك نىية ئيلا سوننةتيَكى لة ذيَرةوة شاراوةتةوة.
4-بيدعة دةبيَتة مايةى
ثةرتةوازة بوونى ئوممةت و بىَ هيَزو ثيَز بونيان، ضونكة عيززةت لة ئيسلامةتى رِاست
و دروستداية دوور لة بيدعةو خورافات و بيروبؤضوونى نامؤ.
رِاى ضوار ثيَشةواكة سةبارةت بة
دةستطرتن بة سوننةتةوة:
ضوار ثيَشةواكةى ئيسلام(رِةحمةتى خوايان لىَ بيَت)،
بة هيض شيَوةيةك رِازى نةبوون كةس دةمارطيرى هةبيَت بؤ بؤضونيان و ثشت بكاتة
بةلَطة، بةلَكو هةر لة ذيانياندا رِايانطةياندووة كة موسلَمانان با فيَر ببن
شويَنكةوتةى بةلَطة بن، نةك رِاوبؤضونى كةسيَكى تر بكةنة دين:
1-ئيمامى ئةبو
حةنيفة(نوعمانى كورِى ثابت)(رِةحمةتى خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى:
(إذا قلتُ قولاً يخالف كتاب الله تعالى، وخبر الرسول(d) فاتركوا
قولي). الفلاني في " الإيقاظ
" (ص 50)
واتة: هةر كات قسةيةكم كرد ثيَضةوانةى
قورئانةكةى خواو فةرمودةى ثيَغةمبةرى خوا(d) بوو، ئةوا واز
لة قسةكةى من بهيَنن.
2-ئيمامى مالك ى
كورِى ئةنةس(رِةحمةتى خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: ( إنما أنا
بشر أخطئ وأصيب، فانظروا في رأيي، فكل ما وافق الكتاب والسنة فخذوه، وكل ما لم
يوافق الكتاب والسنة فاتركوه). ابن عبد البر في الجامع2/32، وعنه ابن
حزم في أصول الأحكام 6/149، وكذا الفلاني (ص 72) .
واتة: من مرؤظم لة قسةكانمدا دةيثيَكم و هةلَةش دةكةم، تةماشاى بؤضونةكةى من
بكةن، هةركاميان موافيقى قورئان و سوننةت بوو ئةوا وةرى بطرن و ئةوةشى موافيقى
قورئان و سوننةت نةبوو وازى لىَ بيَنن.
3-ئيمامى شافيعي (محمدى كورِى ئيدريس)(رِةحمةتى
خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: (إذا رأيتموني أقول قولاً، وقد صحَّ عن النبي(d)
خلافُه فاعلموا أن عقلي قد ذهب). رواه ابن أبي حاتم في آداب الشافعي ص93، وأبو القاسم
السمرقندي في الأمالي، وأبو نعيم في الحلية9/106، وابن عساكر (15/10/1) بسند صحيح
.
واتة: ئةطةر منتان بينى وتةيةك دةلَيَم و لة ثيَغةمبةرى خواشةوة(d) ثيَضةوانةكةى
هاتووة، ئةوة ضاك بزانن من عةقلَم لةدةستداوة.
4-ئيمامى ئةحمةدى كورِى حةنبةل(رِةحمةتى
خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: (من رد حديث رسول الله(d)
فهو على شفا هَلَكة). أبو داود في مسائل الإمام أحمد (ص 276 و 277) .
واتة: هةركةسيَك فةرمودةى ثيَغةمبةرى خوا(d) رِةت بكاتةوة،
ئةوة لةسةر ليَوارى تياضوونة.
جؤرةكانى بيدعة لة ديندا:
جؤرى يةكةم: بيدعةى ووتةو
بيروباوةرِ:
وةك ووتةو بيروباوةرِى كؤمةلَة طومرِاكان، ويَنةى جةهمىيةكان و موعتةزيلةو
رِافيزةو قاديانىو بةهائىو اسماعيلىو نوصةيرىو دروزو.. كؤمةلَةكانى تر.
جؤرى دووةم: بيدعةى كردارى:
خواثةرستى كردن بة جؤرة عيبادةتيَك كة لة شةرعدا نةبيَت..ئةميش ضةند بةشيَكة:
1-بيدعةى حةقيقى (البدعة الحقيقية): وةك ئةوةى عيبادةتيَك
ئةنجام بدات كة هيض بنضينةيةكى نةبيَت لة شةرعدا، بة نمونة ئةو نويَذةى لة مانطى
رةجةب يان لة شةوى نيوةى مانطى شةعبان ناسراو بة شةوى بةرات دةكريَت، وة خؤ نزيك
كردنةوة لة خواى طةورة بة طؤشةطيرى(الرَّهبانية)و وازهيَنان لة دونيا، لةسةر خؤ حةرام كردنى شتانيَك كة خواى طةورة بة
حةلاَلَى داناوة بة مةبةستى عيبادةت، وة نويَذيَك يان رِؤذوويةك دابهيَنيَت يان
جةذنيَك دروست بكات بةدةر لة دوو جةذنةكة. كة طومانى تيًَدا نىية ئةم جؤرةيان
كةمترة لة جؤرى دووةم.
2-بيدعةى زياد كردن (البدعة الإضافية): ئةويش ضةند جؤريَكة:
أ-بريتىية لةوةى
عيبادةتةكة لة شةرعدا هةبيَت بةلاَم زيادةيةك بخاتة ناوى وةك ئةوةى رِكاتيَك زياد
بكات بؤ نويَذى ضوارى عةصرو عيشا..
ب-يان لة شيَوةى
عيبادةتةكةدا زيادة بكات و بةشيَوةيةك ئةنجامى بدات كة لة شةرعدا نةبيَت وةك ئةوةى
زيكرةكان بة دةنطى بةرزو بة كؤمةلَ و كؤرس بلَيَتةوة، يان عيبادةتةكان زؤر قورس
بكات لةسةر خؤى.
ج-يان كاتيَكى ديارى كراو دابنيَت بؤ عيبادةتةكة كة لة شةرعدا ديارى نةكرابيَت
وةك ديارى كردنى نيوةى مانطى شةعبان شةوى بةرات بة عيبادةت يان رِؤذوو بوونى رؤذى 12 ربيع
الأول، ضونكة رِاستة نويَذو رِؤذوو لة شةرعدا هةية بةلاَم ديارى كردن و تايبةت
كردنى بة كاتيَك ثيَويستة بةلَطةى لةسةر هةبيَت.
بيدعةى كردارى و بيدعةى وازهيَنان
مةرج نىية بيدعة تةنها زياد كردن بيَت، بةلَكو كةمكردن و تةرك كردنيش هةر وةك
زياد كردن واية، بؤية زانايان ثيَيان واية لةو رِووةوة بيدعة دوو جؤرة:
1-بيدعةى كردارى(البدعة
الفعلية): وةك ئةوةى كردةوةيةك بكةيت كة لة ديندا نةبيَت يان لة
شيَوةو ضؤنييةتىيةكةى زياد بكريَت. وةك ثيَشتر باسكرا.
2-بيدعةى وازهيَنان (البدعة
التركية): وةك وازهيَنان لة شتيَكى موباح يان فةرمان ثىَ كراو بة
مةبةستى ديندارىو بة مةبةستى ثاداشت. جا ئيتر لة عيبادةتةكاندا بيَت يان معامةلات
يان عادات، بة ويَنةى بةسةرهاتى ئةو سىَ كةسةى هاتنة مالَى ثيَغةمبةرى خوا(d) و هةوالَى
ضؤنييةتى عيبادةتيان ثرسى و دواتر يةكيَكيان وتى: من شةو سةراثا شةونويَذ دةكةم و
ناخةوم و ئةوى تريان وتى: منيش بةردةوام بة رِؤذوو دةبم ونايشكيَنم و ئةوى تريان
وتى: منيش هةرطيز ذن ناهيَنم، كاتىَ ثيَغةمبةرى خوا(d) طةرِايةوة
فةرموى: (( أنتم الذين قلتم كذا وكذا؟ أما والله إني
لأخشاكم لله، وأتقاكم له، لكني: أصوم وأفطر، وأصلي وأرقد، وأتزوج النساء، فمن رغب
عن سنتي فليس مني)). متفق عليه
البخاري برقم 5063، ومسلم برقم 1401.
واتة: ئيَوة ئاواو ئاواتان ووت؟ سويَند بة خوا من لة ئيَوة لة خواترسترو
ثاريَزكارترم، بةلاَم بة رِؤذووش دةبم و دةشيشكيَنم، شةونويَذيش دةكةم و دةخةوم،
وة خيَزانيش دةهيَنم، هةركةسيَك لة رِيَطاى من لابدات بؤ شتى تر ئةوا لة من نىية.
حوكمى بيدعة لة ديندا بة هةموو
جؤرةكانىيةوة:
ثيَغةمبةرى خوا(d) دةفةرمويَت: « وإياكم ومحدثات الأمور، فإن كل محدثة بدعة
وكل بدعة ضلالة » رواه أبو داود
والترمذي وقال : حديث حسن صحيح .
واتة: خؤتان بثاريَزن لة
داهيَنراوةكان، ضونكة هةموو داهيَنراويَك بيدعةيةو هةموو بيدعةيةكيش طومرِايىية.
بة ثيَى ئةم فةرمودةيةو
ضةندان فةرمودةى تر بيدعة بة هةموو جؤرو شيَوةكانييةوة طومرِايىيةو حةرامةو بة
ئةندازةى طةورةيى ئةو بيدعةية طوناهةكةى زيادو كةم دةكات، جا هةنديَك بيدعة هةية
موسلَمانى ثىَ كافر دةبيَت، وةك بيدعةى تةواف كردن بة دةورى طؤرِيَكدا بة ئوميَدى
خؤ نزيك كردنةوة لة خاوةنةكةى، وة نةزرو سةربرِين بؤ ئةنجامدانىو ثارِانةوةو هاناو
هاوار بردن بؤ خاوةنةكةى، وة بيدعةش هةية هؤكاريَكة بؤ شيرك و هاوبةش دانان بؤ
خواى طةورة وةك بينا كردن بةسةر طؤرِو نويَذو ثارانةوة ئةنجام دان لة لاىدا، وة
هةشة طوناه و فيسقة و هةشة تاوان و سةرثيَضىية وةك بة رِؤذوو بوون لةبةردةم خؤرو و
خؤ خةساندن بة نيازى نةهيَشتنى ئارةزووى جيماع كردن/الاعتصام للشاطبي2/37.
جا كةواتة بة ثيَى
ئةمة بيدعة دةكريَت بة سىَ بةشةوة:
1-بيدعةى كوفرى
بةواح.
2-بيدعةى طوناهى
طةورة.
3-طوناهى بضوك
بةلاَم بة مةرجيَك طوناهى بضوكة كة:
أ-بةردةوام نةبيَت
لةسةرى ئةطةرنا دةبيَتة طوناهى طةورة. ضونكة وةك ووتراوة: (لا صغيرة مع إصرار، ولا كبيرة مع استغفار). واتة:
هيض طوناهيَك بضوك نىية ئةطةر بةردةوام بيَت لةسةرى، وة هيض طوناهيَكيش طةورة نىية
ئةطةر ثةشيمانى لىَ دةرببرِدريَت.
ب-بانطةوازى بؤ
نةكات.
ج-لة ناو خةلَكىو
لةو شويَنانةدا ئةنجامى نةدات كة سوننةتى تيَدا ثيادة كريَت.
د-بة بضوك و كةم
نرخى نةزانيَت، ضونكة ئةمة بة كةم تةماشا كردنى طوناهةو خؤى بؤ خؤى لة تاوانةكة
طةورةترة./ تةماشاى ئةمة بكة بة دورو دريَذى لة الإعتصام ى ئيمامى شاطبى بةرطى2.
ئيمامى شاطبى(رِةحمةتى
خواى لىَ بيَت) لة كتيَبةكةىدا رِةدى ئةوانةى داوةتةوة كة بيدعة دةكةن بة
ثيَنج بةشى: واجب و حةرام و مةندوب و مةكروه و موباحةوة، ضونكة ئةم ثؤليَن كردنة
موخاليفة بة ووتةى ثيَغةمبةرى خوا(d) كة فةرمويةتى: (وكل بدعة ضلالة). الاعتصام 1/246.
دوو تيَبينى ثيَويست:
1-هةنديَك ثيَيان واية بيدعة دوو جؤرى هةية: (بيدعةى حةسةنة)و (بيدعةى سةيئة)!،
بؤية زؤر جار فةرمودةيةك دةكةنة بةلَطة كة هيض بةلَطةيةكى تيا نىية بؤيان ضونكة
ثيَغةمبةرى خوا(d) فةرمويةتى: هةموو بيدعةيةك
طومرِايىية. بةلَطةشيان ئةو فةرمودةيةية كة ثيَغةمبةرى خوا(d) فةرمويةتى:(...ومن سنَّ في الإسلام سنة سيئة..).كة ليَرةدا
ثيَغةمبةرى خوا(d) باس لة رِيَطاو كردارى ضاك دةكات
نةك بدعةى حةسةنة، هةروةها ووتةى ئيمامى عومةر(رِةزاى خواى لىَ بيَت) دةكةنة
بةلَطة كة دةربارةى نويَذى تةراويح فةرمويةتى: (نِعمت البدعة هذه) . كة ئيمامى
عومةر(رِةزاى خواى لىَ بيَت) مةبةستى ثىَ بيدعةى زمانةوانى بووة نةك شةرعىضونكة
ئةصلَى نويَذى تةراويح لة سةردةمى ثيَغةمبةرى خوادا(d) سةرةتا بة
كؤمةلَ ئةنجامدراوة.
وة دةلَيَن ضةندين تازةطةرى كراوة لة سةردةمى ثيَشينى ضاكدا ئةوانيش هيض
رِيَطريان لىَ نةكردووة لةوانة كؤكردنةوةى قورئان و نوسينةوةى فةرمودةكان، بؤ
وةلاَمى ئةمةشيان: ثيَغةمبةرى خوا(d) فةرمانى كردووة بة نوسينةوةى
قورئان و بة هةمان شيَوةش رِيَطةىداوة بة هةنديَك لة هاوةلاَن فةرمودةكانى
بنوسنةوة بةلاَم لة سةرةتادا بة طشتى
رِيَطاى نةدا نةكو فةرمودةكان لةطةلَ قورئاندا تيَكةلَ بيَت ليَيان.
2-زؤر جار ئةوانةى
بيدعة ئةنجام دةدةن ثاساوى ئةوة دةهيَننةوة كة خؤ مالَى زيادة سةرناشكيَنيَت!! وة
خؤ خراثةيان نةكردووة تةنها ضاكةيةك زياتر ئةنجام دةدةن!.
ثياويَك هاتة لاى
ئيمامى ماليكى كورِى ئةنةس(رِةحمةتى
خواى لىَ بيَت) ووتى: لة كويَوة ئيحرام ببةستم؟ فةرموى: لةو شويَنةوة كة
ثيَغةمبةرى خوا(d) ديارى كردووةو بةستويةتى.
ثياوةكة وتى: ئةطةر لة جيَطايةكى دوورتر ئيحرام ببةستم ضىية؟ فةرموى: رِام لةسةر
ئةوة نىية، ثياوةكة ووتى: بؤ بةلاتةوة باش نىية؟ فةرموى: ئةترسم توشى فيتنة ببيت.
وتى: ض فيتنةيةك هةية لة زيادة خيَر ئةنجامداندا؟ فةرموى: خواى طةورة دةفةرمويَت:
[فَلْيَحْذَرِ
الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ
عَذَابٌ أَلِيمٌ ] (النور63)
واتة: دةبا ئةوانةي كة سةرثيَضي لة فةرماني دةكةن
بترسن لةوةي كة تووشي تاقي كردنةوةيةكي سةخت، يان تووشي سزايةكي بة ئيَش ببن.
جا ضى فيتنةيةك لةوة طةورةترة تؤ دةتةويَت زيادة
ضاكةيةك تايبةت بكةيت كة ثيَغةمبةرى خوا(d) ئةنجامى
نةداوة؟!/ ذكره أبو شامة في
كتاب : الباعث على إنكار البدع والحوادث نقلا عن أبي بكر الخلال ص 14 .
بيدعة لة طوناهة طةورةكانة
عن أنس(رضي
الله عنه) قال: قال رسول الله(d): ((إن الله احتجز التوبة عن صاحب كل
بدعة)). الطبراني(4360)
والبيهقي وصححه الألباني في السلسلة الصحيحة(1620). لكن ثم تراجع الشيخ وضعفه، انظر
مقدمة صحيح الترغيب والترهيب ص31.
واتة: خواى طةورة تةوبة وةرناطريَت لة
خاوةن بيدعةيةك.
ئةمةش بة ماناى ئةوةى كةسى بيدعةضى بيدعةكةى بة ضاك دةزانيَت هةر لةبةر ئةوةية
وازى لىَ ناهيَنيَت و تةوبةى لىَ ناكات، ضونكة يةكةم هةنطاوى تةوبة بريتىية لة
زانينى ئةوةى كارةكةى خراثة، بةلاَم لةطةلَ ئةوةشدا ئةطونجيَت خواى طةورة تةوبةى
لىَ وةربطريَت بةوةى رِينمايى بكات و خراثةى بيدعةى بؤ رِون بيَتةوة، هةر وةك ضؤن
ضةندان كةسى موشريك و كافرو بيدعةضى طةرِاونةتةوةو تةوبةيان كردووة.
شيَخى ئيسلام ابن تةيمية(رِةحمةتى خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: (ومن قال: إنه لا يقبل توبة مبتدع مطلقاً فقد غلط غلطاً
منكراً). مجموع الفتاوى 11/685.
واتة: هةركةسيَك بلَيَت هةرطيز خواى طةورة تةوبةى بيدعةضى وةرناطريَت، ئةوة
كةوتؤتة هةلَةيةكى يةكجار طةورةوة.
هةنديَك لة سةلةف لةوانة سوفيانى ثةوري(رِةحمةتى
خواى لىَ بيَت) فةرمويانة: (البدعة أحب إلى
إبليس من المعصية لأن المعصية يتاب منها والبدعة لايتاب منها). شرح السنة،
للبغوي، 1/ 216، الجواب الكافي ص100.
واتة: بة لاى شةيتانةوة بيدعة خؤشةويسترة لة تاوان و سةرثيَضى، ضونكة طوناهو
تاوان خاوةنةكةى تةوبةى لىَ دةكةن، بةلاَم بيدعة تةوبةى لىَ ناكريَت.
ئيبن قةيم(رِةحمةتى خواى لىَ بيَت) لة باسى ثلةبةندى شةيتان بؤ لة خشتة بردنى
مرؤظ باسى ضةند قؤناغيَك دةكات كة شةيتان دةيطريَتةبةرو هةر كاتيَك يةكةمى بؤ
نةكرا دةضيَتة سةر دووةم و..هتد، وة بةم جؤرة ثؤليَنى دةكات: سةرةتا شيرك، ثاشان
بيدعة ضونكة شةيتان بيدعةى بة لاوة خؤشةويسترة لة فيسق و تاوان و سةرثيَضى، ثاشان
طوناهى طةورة، دواتر طوناهى بضوك، ثاشان سةرقالَ كردنى بةو شتة موباحانةوة كة هيض
ثاداشت و سزاى لةسةر نىيةو سةرةنجامةكةى لةدةستدانى ثاداشتة، لة دوايةمدا سةرقالَ
كردنى بة كردةوةيةك كة باشة لة كردةوةيةكى باشتر/ بؤ دريَذةى ئةمة برِوانة تفسير
القيم 2/323-324.
هؤكارةكانى دةركةوتنى بيدعة:
1-شارةزا
نةبوون و جةهل بة ئةحكامةكانى دين: ثيَغةمبةرى خوا(d) دةفةرمويَت: « إن اللّه لا يقبض العلم انتزاعا ينتزعه من العباد، ولكن
يقبض العلم بقبض العلماء حتى إذا لم يُبْق عالما اتخذ الناس رءوسا جهالا فسئلوا
فأفتوا بغير علم فضَلوا وأضلوا ». متفق
عليه
واتة: خواى طةورة زانست هةلَناطريَتةوة لة سينطى بةندةكانىدا هةلىَ بكيَشيَت،
بةلَكو زانست دةطريَتةوة بة مراندنى زانايان، هةتا كاتيَك واى لىَ هات زانا نةما،
ئةو كات خةلَكى كؤمةلَة سةركردةيةكى نةفام دةكةنة
بةرثرسى خؤيان و ثرسياريان لىَ دةكةن، ئةوانيش فةتوايان بؤ ئةدةن بة بىَ
زانست و خؤشيان و خةلَكيش طومرِا دةكةن.
2-شويَنكةوتنى
هةواو ئارةزوو: خواى طةورة دةفةرمويَت: [فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا
يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنَ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ
هُدًى مِنَ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ]. (القصص : 50).
واتة: خؤ ئةطةر بةدةم بانطةوازي تؤوة نةهاتن، ئةوة ضاك بزانة كة ئةوانة هةر
شويَني ئارةزووي خؤيان دةكةون، كيَيش لةوة طومراترة كة شويَن ئارةزووةكاني خؤي
كةوتبيَت دوور لة هيدايةت و رِيَنمويي خوا، بيَطومان خوا هيدايةتي قةومي ستةمكار
نادات.
3-دةمارطيرى
كويَرانة بؤ كةس و بؤضونةكان: خواى طةورة دةفةرمويَت: [وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا
أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۗ
أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ ].( البقرة: 170).
واتة: ئةطةر بةو خةلَكة
نادانة بوتريَت: شويَني ئةو بةرنامةية بكةون كة لةلايةن خواوة رِةوانة كراوة،
دةلَيَن: نةخيَر، هةر شويَني ئةوة دةكةوين كة باوو باثيرانمان ثيَوةي ئالوودة بوون
و لةسةري رِاهاتوون، ئايا ئةطةر باوو باثيرانيشيان تيَ نةطةيشتوو هيض نةزان و
ناشارةزاو رِيَنمووييش وةرنةطرن (هةر شويَنيان دةكةون؟!).
4-خؤ ضواندن
بة بىَ باوةرِان: لة أبي واقد الليثى يةوة فةرمويةتى: كاتىَ ثيَغةمبةرى خوا(d) دةرضوو بؤ حونةين، دايان بة لاى درةختيَكدا هى موشريكةكان بوو
ثيَيان دةوت (ذات أنواط) ضةكةكانيان ثيَدا هةلَدةواسى بة مةبةستى كاريطةر بوونى، وتيان: ئةى ثيَغةمبةرى
خوا(d) درةختيََكى (ذات انواط)ش بؤ ئيَمة دابنىَ وةك ئةوةى ئةوان هةيانة. ثيَغةمبةرى خوا(d) فةرموى: «سُبحان الله، هذا كما قال قوم موسى[اجْعَلْ لَنَا إِلَهًا كَمَا
لَهُمْ آلِهَةٌ]،
والذي نفسي بيده لتركبن سنة من كان قبلكم». أخرجه الترمذي(2180) وقال هذا حديث حسن صحيح، وصححه
الألباني أنظر ظلال الجنة (76)، المشكاة (5369).
واتة: ثاكو بىَ عةيبى بؤ خوا، ئةمة وةك ئةو وتةيةى
طةلةكةى موسا ثيَغةمبةر(عليه السلام) واية كة
وتيان: ثةرستراويَكمان بؤ دابنىَ وةك ضؤن كافرةكان هةيانة. سويَند بةو خوايةى
نةفسى منى بة دةستة شويَن رِيَضكةى تاوانى ئةوان دةكةون.
5-ثشت بةستن
بة عةقلَ دوور لة نةقلَ و بةلَطة: خواى طةورة دةفةرمويَت: [وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا
مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ
الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ
ضَلالاً مُّبِينًا]. (الأحزاب: 36).
واتة: بؤ هيض ثياويَكي ئيماندار يان ذنيَكي ئيماندار نية
كاتيَك كة خواو ثيَغةمبةرةكةي(d)
برِياري شتيَك بدةن ئةوان سةرثشك بن (لة ئةنجامداني ئةو كارة، ضونكة) ئةوةي
سةرثيَضي بكات لة فةرماني خواو ثيَغةمبةرةكةي(d) ئةوة
ئيتر بة ئاشكرا طومرِاو سةرليَشيَواوة.
6-هاورِيَيةتى كردنى ئةهلى خراثةو تيَكةلاَويَتى
كردنيان: ثيَغةمبةرى خوا(d) دةفةرمويَت:
(المرء على دين خليله فلينظر
أحدكم من يخالل) رواه أبوداود والترمذي (2378) واحمد والبغوي وحسنه الالباني
في الصحيحة رقم (927) وصحح اسناده النووي في رياض الصالحين رقم (371).
واتة: هةموو كةسيَك لةسةر دينى
هاورِيَكةيةتى، جا هةريةك لةئيَوة بزانن هاورِيَيةتى كآ دةكةن.
7-بىَ دةنطى زانايان و
بانطخوازان و شاردنةوةى عيلم: وعن أبي هريرة (رضي
الله عنه) قال: قال رسول الله(d): ((من سُئِلَ عن علم يعلمُهُ فكتمه
ألجِمَ يوم القيامة بلجامٍ من نار)). رواه الترمذي (2649)، وأبو داود وابن ماجه، وصححه
الألباني في صحيح سنن الترمذي2/336، وصحيح سنن ابن ماجه1/49.
واتة: هةر كةسيَك ثرسيارى
لىَ بكريَت لة زانستيَك كة دةيزانيَت و بيشاريَتةوة، ئةوا لة رِؤذى دوايىدا بة
لغاوى ئاطرين لغاو دةكريَت.
8-ثشت بةستن
بة فةرمودةى ضَعيف و مةوضوع.
9-زيادة رِةوى كردن لة مةدح و بة طةورة زانيندا: ثيَغةمبةرى خوا(d) دةفةرمويَت: (( إياكم والغلو في الدين فإنما
هلك من كان قبلكم بالغلو في الدين)). رواه أصحاب الصحاح وغيرهم
وهو مخرج في " الصحيحة " ( 1283).
واتة: نةكةن زيادة رِةوى بكةن لة ديندا
ضونكة ئوممةتانى ثيَش ئيَوة بة هؤى زيادةرِةوى كردن لة ديندا بة هيلاك ضوون.
10- هةنديَك جاريش نةشارةزايى و مامةلَة توندى و
لة سنوورى شةرع دةرضوون لة طؤرِينى بيدعةيةكدا لة لايةن هةنديَك تازة موسلَمانى
دلَ طةرمةوة دةبيَتة هؤى رِقاوى تر كردن و طةشة كردنى بيدعةكان.
هةلَويَستى سةلةف لة بةرامبةر
بيدعةو بيدعةكاران:
وةك زانيت بيدعة لة طةورةترين سةرثيَضىو طوناهةكانة،
بؤية هةولَدان بؤ طؤرِين و لابردنى طةورةترين ضاكةو تيَكؤشانة. هةر بؤية سةلةف لة
هةموو كةس زياتر سوور بوون لةسةر نةهيَشتنى.
لة عمرى كورِى يحيى كورِى عمرو كورِى سةلةمةى الهمداني دةفةرمويَت:
باوكم بؤى باس كردم و فةرموى: واتة: ئيَمة ثيَش نويَذى بةيانى لة بةردةم مالَى
عبداللةى كورِى مةسعوددا دادةنيشتين، جا كاتىَ دةهاتة دةرةوة لة مالَ لةطةلَى
دةرِؤيشتين بةرةو مزطةوت، رِؤذيَك ئةبو موساى ئةشعةرى هات و فةرموى: ئةوة باوكى
عبدالرحمن هيَشتا دةرنةضؤتة دةرةوة بؤ لاتان؟ ووتمان: نةخيَر، ئةويش دانيشت هةتا
ابن مسعود دةرضوو، كاتىَ لة مالَ هاتة دةرةوة هةموومان هةستاين و بةرةو رِووى
ضوين.
ئةبو موسا ثيَى فةرموو: ئةى باوكى عبدالرحمن من ئيَستا
شتيَكم لة مزطةوتدا بينى و بة خراثم زانى، وة سوثاس بؤ خواى طةورة خيَر نةبيَت
نةمبينى، فةرموى: ئةوة ضىية؟ فةرموى: ئةطةر بميَنيت دةيبينيت، فةرموى: بينيم
كؤمةلَيَك كةس بة ئةلَقة ئةلَقة
دانيشتبوون و ضاوةرِوانى نويَذ بوون، لة هةر يةكيَك لةو ئةلَقانةدا ثياويَك
هةبوو سةرثةرشتى دةكردن، وة لة دةستياندا ضةويان ثىَ بوو، ثياوةكة دةيوت: سةد جار
بلَيَن: الله اكبر، ئةوانيش سةد جار تةكبيريان دةكرد، دةيوت: سةد جار بلَيَن: لا
الة الا الله، ئةوانيش دةيانكرد، دةيوت: سةد جار بلَيَن سبحان الله، ئةوانيش
دةيانكرد، عبدالله فةرموى: ئةى تؤ ضيت ثىَ ووتن؟ فةرموى: هيضم ثىَ نةوتن
ضاوةرِوانى رِاى تؤ بووم، فةرموى: بؤضى فةرمانت ثىَ نةكردن تاوانةكانى خؤيان
بذميَرن و زةمانى ئةوةت بدانايةتىَ كة هيض لة ضاكةكانيان نافةوتيَت؟ ثاشان رِؤيشت
و ئيَمةش لةطةلَى رِؤيشتين هةتا طةيشت بة يةكيَك لةو ئةلَقانةو لةسةريان وةستاو
فةرموى: ئةوة دةيبينم خةريكى ضيين؟
وتيان: ئةى باوكى عبدالرحمن ئةوة ووردة بةردو ضةوةو
تةكبيرو تةهليل و تةسبيحةكانمانى ثىَ دةذميَرين، فةرموى: تاوانةكانى خؤتان بذميَرن،
من زةمانى ئةوةتان دةدةمىَ كة هيض لة ضاكةكانتان نافةوتيَت، رِؤلَةرِؤ بؤ ئيَوة
ئةى ئوممةتى محمد(d)! ضةند بة خيَرايى بة هيلاك ضوون! ئةوةتا
هيَشتا هاوةلاَنى ثيَغةمبةرةكةتان(d) لة ناوتاندا هةن و ئةوةش ثؤشاكةكةيةتى
هيَشتا نةرِزاوة، قاثوقاضاغةكةى نةشكاوة، سويَند بةو خوايةى نةفسى منى بةدةستة يان
ئةوةتا ئيَوة لةسةر ميللةتيَكن ضاكتر لة ميللةتةكةى محمد(d)، يان ئةوةتا خةريكى كردنةوةى دةرطايةكى
طومرِايين؟!
وتيان: سويَند بة خوا ئةى باوكى عبدالرحمن ئيَمة تةنها
مةبةستى ضاكةو خيَرمان هةبوو!!، فةرموى: ضةند كةس هةية مةبةستى ضاكةيةو ناشى
ثيَكيَت، ثيَغةمبةرى خوا(d) قسةى بؤ كردين فةرموى: كؤمةلَيَك ثةيدا
دةبن قورئان دةخويَنن و لة طةردنيان تىَ ناثةرِيَت، لة ئيسلام دةردةضن هةروةك ضؤن
تير لة نيشانة تىَ دةثةرِيَت، وة سويَند بة خوا من نازانم لةوانةية زؤربةى ئةوانة
لة ئيَوة بن. ثاشان ثشتى تىَ كردن و رِؤيشت.
عمروى كورى سةلةمة دةفةرمويَت:
زؤربةى ئةو كةسانةى لةو ئةلَةقةيةدا بوون دةمانبينى لة رِؤذى جةنطى نةهرةوان و
لةطةلَ خةواريجةكاندا بوون وتيريان تىَ دةطرتين./ أخرجه الدارمي1/68-69، و بحشل في تاريخ واسط ص198 وصححه الألباني
في "السلسلة الصحيحة" 5/11 برقم(2005).
هةر بؤية هاوةلاَن(رِةزاى خوايان
لىَ بيَت) زؤر بة ووردى و بة ئاطاوة خؤيان ثاراستووة لة زيادةو داهيَنراو و
ئينكارى ئةم كارةيان كردووة:
لة نافع ةوة دةفةرمويَت:
ثياويَك لة تةنيشت ابن عمر(رِةزاى خواى لىَ بيَت) ثذمى و وتى: (الحمدلله والسلام على رسول الله)، ابن عمر فةرموى: منيش
ئةلَيَم: (الحمد لله والسلام على رسول الله)، بةلاَم
ثيَغةمبةرى خوا(d) ئةوا
فيَرى نةكردوين(كة لةم كاتةدا ئةمة بيلَيَين)!! ئةو فيَرى كردوين كة بلَيَين: ((الحمدلله على كل حال))./ أخرجه الترمذي برقم(2738) وغيره بإسناد صحيح وحسنه الألباني كما هو مبين في (إرواء
الغليل) (3/245).
يان كاتيَك يةكيَك لة
زيكرى ثيَش نوستندا ووشةى (بنبيك الذي أرسلت) دةكات
بة (برسولك الذي أرسلت) بةراء(رِةزاى
خواى لىَ بيَت) بؤى رِاست دةكاتةوة كة ئةوةى يةكةم بلَيَت/ برِوانة فةرمودى ذمارة (3574) لة صحيح وضعيف سنن الترمذي (8/ 74) وصححه الألباني.
مةنهةجى سةلةف لةطةل بيدعةضىدا
ئيسلام زؤر بة
توندى رِيَطرى دةكات لة زيادةرِةوى و ئينحيراف، هيض بواريَك ناهيَلَيَ بؤ كةسانيَك
تا بة ويَنةى دينة طؤرِدراوةكانى ترى لىَ بكات، جا بيدعةش دةستكارى كردنى دينة،
بةلاَم كةسى بيدعةكار يةك جؤر نين و زاناو نةزانيان تيَداية، ئةمةش رِؤلَى هةية لة
شيَوازى مامةلَة كردن لةطةلَىدا.
ئيمامى شاطبى(رِةحمةتى
خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: (إذا ثبت ان المبتدع
آثم فليس الاثم الواقع عليه على رتبة واحدة بل هو على مراتب مختلفة من جهة كون صاحبها
مستترا بها أو معلنا ومن جهة كون البدعة حقيقية أو اضافية ومن جهة كونها بينة أو مشكلة
ومن جهة كونها كفرا أو غير كفر ومن جهة الاصرار عليها أو عدمه إلى غير ذلك من الوجوه
التي يقطع معها...). الإعتصام 2/167
واتة: كاتىَ ضةسثا
كة كةسى بيدعةضى طوناهبارة ئةوا طوناهةكةى لةسةر يةك مةرتةبة نىية، بةلَكو ضةند
ثلةيةكى جياوازى هةية: لةو رِووةو ئايا خاوةن بيدعة بة نهيَنى ئةيكات يان ئاشكرا،
وة لةو رِووةوة بيدعةكةى حةقيقىية يان ئيزافى، وة ئايا رِوونة يان موشةككةلة،
كوفرىية يان غةيرة كوفرى، وة لةو رِووةوة ئايا سوورة لةسةرى يان نا، وة ضةندان شتى
تر.
بةلاَم وةك زانايان فةرموويانة بة
كورتى كةسى بيدعةضى ثيَويستة ئاوا مامةلَةى لةطةلَ بكريَت:
1-ثيَويستة ئاطادار
بكريَتةوةو بةلَطةى بؤ بهيَنريَتةوة بة شيَوةيةكى زؤر جوان و نةرمو نيان، ضونكة
ئةطونجيَت نةزان بيَت ثيَى، هةروةك ضؤن عبدالله ى كورى عةباس(رِةزاى خواى لىَ
بيَت) موناقةشةى لةطةلَ خةواريجةكاندا كردو ذمارةيةكى زؤرى لىَ طةرِاندنةوة.
2-تةركى سةلام و
قسةو تيَكةلاَوىو سةردان كردنى لةطةلَ دةكريَت لة لايةن كةسى شارةزاوة ئةطةر زانرا
بةوة بةخؤيدا دةضيَتةوةو دةست هةلَدةطريَت.
3-ئةطةر هةر كؤلَى
نةداو بانطةوازى دةكرد بؤ بيدعةكةى، وة بيدعةكانى زؤرو طةورة بوون، خةلَكى لىَ
ئاطادار دةكريَتةوة تا موسلَمانان طومرِا نةكات.
4-ئةطةر موسلَمانان
كيان و قةوارةيان هةبوو بانط دةكريَت و تةمىَ دةكريَت هةروةك ئيمامى عومةر (صبيغ
العراقى) تةمىَ كرد.
5- هةتا بيدعةكةى
طةورةتر بيَت شيَوةى مامةلَة لةطةلَى زياد دةكات، بةلاَم بيرمان نةضيَت ئةمة كارى
كةسى شارةزايةو مةبةست ليَى رِاونانى كةسةكة نىيةو ئامانج ليَى طةرِاندنةوةو
تيَطةياندنيَتى. ضونكة هةرضؤن بيَت ئةو كةسةى بيدعة دةكات مادام بيدعةكةى كوفرى
نةبيَت هةر موسلَمانةو مافى برايةتى و موسلَمانيَتى لةسةر شانمانة.
وة نابيَت حةز بكات بةوةى خةلَكى بيدعةى لىَ دةربكةويَت تا تةنها خؤى لة ناو
خةلَكىدا بة رِاست دةركةويَت، يان نابيَت لة سنوورى شةرعى زياتر سزاى كةس بدات بة
هةواو ئارةزوو، بة جؤريَك هةمان بيدعةو مونكةر كة خةلَكى بيكات و بيبوغزيَنيَت
ئةطةر خؤى يان كؤمةلَةكةى خؤى كردى بةهانةى بؤ بهيَنيَتةوة يان بة لايةوة ئاسايى
بيَت. وة فةرمان كردن بة ضاكةو رِيَطرى كردن لة خراثة ثيَويستة زؤر بة ذيرى و
دانايىيانة ئةنجام بدريَت و سنوورى شةرعى
تيَدا نةبةزيَنريَت:
شيَخى ئيسلام ئيبن
تةيمية(رِةحمةتى خواى لىَ بيَت) فةرمويةتى: (أَلَّا يَعْتَدِيَ عَلَى أَهْلِ الْمَعَاصِي
بِزِيَادَةِ عَلَى الْمَشْرُوعِ فِي بُغْضِهِمْ أَوْ ذَمِّهِمْ أَوْ نَهْيِهِمْ أَوْ
هَجْرِهِمْ أَوْ عُقُوبَتِهِمْ، ..............فَإِنَّ كَثِيرًا مِنْ الْآمِرِينَ النَّاهِينَ قَدْ يَتَعَدَى
حُدُودَ اللَّهِ إمَّا بِجَهْلِ وَإِمَّا بِظُلْمِ وَهَذَا بَابٌ يَجِبُ التَّثَبُّتُ
فِيهِ وَسَوَاءٌ فِي ذَلِكَ الْإِنْكَارُ عَلَى الْكُفَّارِ وَالْمُنَافِقِينَ وَالْفَاسِقِينَ
وَالْعَاصِينَ ./مجموع الفتاوى14/480-481.
واتة: نابيَت لةطةلَ سةرثيَضى كاراندا سنوور ببةزيَنريَت بةوةى زياد لة سنوورى
ديارى كراوى شةرع ببوغزيَنريَن يان زةم بكريَن يان نةهييان لىَ بكريَت يان هةجر
بكريَن يان سزا بدريَن،....ضونكة زؤر كةس لةوانةى فةرمان بة ضاكةو بةرطرى لة خراثة
دةكةن سنوورى خواى طةورة دةبةزيَنن جا يان
بة نةفاميَتى يان بة ستةم، جا ئةمة بواريَكة ثيَويستة بة ووردى مامةلَةى لةطةلَدا
بكريَت، ئيتر ئينكارى كردنى خراثةى بىَ باوةرِان بيَت يان مونافقين يان فاسقان و
سةرثيَضى كاران.
ضةند نمونةيةك لة بيدعةى ئةم
زةمانةى خؤمان:
كؤمةلَيَكى يةكجار زؤر بيدعة لة ناو موسلَماناندا هةيةو لةوةش نارِةحةتتر
ئةوةية كةسانيَك يان كؤمةلاَنيَك بانطةوازى بؤ دةكةن و برةوى ثىَ دةدةن و بة
بيانوى ئةوةى بؤ مةصلَةحةتى دةعوة بةكارى ديَنن زيندوى دةكةنةوة، كة طومانى تيَدا
نىية بانطةواز واجبةو عيبادةتة ثيَويستيشة عيبادةت دوو مةرجى تيَدا بيَت ئةويش
نييةت ثاكى و بة ثيَى شةرعى خواى طةورة بيَت نةك بة بؤضوون و هةواو ئارةزوو.
جا لةو بيدعة زؤر فراوانانة ئةمانة هةنديَكي كةميَتى: زيندوو كردنةوةى يادى لة
دايك بونى ثيَغةمبةرى خوا(d)، ئيسراو ميعراج، يادى بةدرو فةتح
و هيجرةت و ..هتد وة كؤرِ بؤ طرتن و ئاهةنط طيَرِان و شيرينى بةخشينةوةو
تيَكةلاَوى و طؤرانى و مؤسيقا لةناوىدا.
نيَت هيَنان بة دةم و دةنطى بةرز بؤ نويَذو رِؤذوو، ئةنجامدانى دوو رِكات ثيَش
نويَذى جومعةو بانطةواز كردن بؤى لة مزطةوتةكاندا، زيكرى ثيَش نويَذة فةرزةكان،
زيكرى دواى نويَذةكان بة دةنطى بةرزو بة جةماعةت، فاتيحة خويَندن لةسةر طؤرِستان
يان دواى بانط، صةلاوات دان لة دواى بانط لة لايةن بانطبيَذةوةو بة دةنطى بةرز،
قورئان فرؤشتن لة طؤرِستان و ناو تةعزىَ بة جؤريَك لاى كةسى عةوام واى لىَ هاتووة
كة لةطةلَ طوىَى لة قورئان دةبيَت وا دةزانيَت لة تةعزىَداية. ئيمساكىيةى مانطى
رِةمةزان، وتنى (صدق الله العظيم) و كردنى بة عادةت دواى خويَندنى قورئان،
ئةنجامدانى كؤمةلَة نويَذيَكى تايبةت لة شةوى 15ى شةعبان ناسراو بة بةرات، و ديارى
كردن و ذمارة دانان بؤ زيكريَك كة بة موتلَةقى هاتووة. وة ضةندان و ضةندان بيدعةى
تر..خواى طةورة بمانثاريَزيَت و كؤمةلَطاى موسلَمانانى لىَ ثاك بكاتةوة.
لة كؤتايىدا دةلَيَم:
براى خؤم.. كيبرو خؤ بة طةورةزانين وات لىَ نةكات كاريَك هةتا ئيَستا بة شةرعت
زانيوةو لة باوك و باثيرتةوة وةرت طرتووةو ئيَستا بة بةلَطة بؤت دةركةوتووة كة
بيدعةية كيبر وات لىَ نةكات وةرى نةطريت، ضونكة كيبر بريتىية لة وةرنةطرتنى هةق،
هةركةس بة ئةندازةى مسقالَة زةرِةيةكى لة دلَدا بيَت ناضيَتة بةهةشتةوة.
وآخر
دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
سةرضاوةكان/
1-
الاعتصام....الإمام أبو إسحاق الشاطبي .
2-
الجواب الكافي...إبن القيم الجوزية.
3- التحذير
من البدع... عبد العزيز بن عبد الله بن باز.
4-
كتاب التوحيد....صالح بن فوزان بن عبد الله الفوزان.
5- نور السنة
وظلمات البدعة في ضوء الكتاب والسنة ...سعيد بن علي بن وهف القحطاني.
6- داهيَنراو(البدعة)..... أحمد مةلا فائق.
7- ضةند سةرضاوةيةكى
تر..
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق